Samen maken
we onze logistiek veiliger

Veiliger en betrouwbaarder importcontainers ophalen. De Vertrouwensketen maakt er nadrukkelijk werk van. Samen creëren wij als logistieke keten een gesloten vrijstellings- en ophaalproces met enkel geautoriseerde partijen. Pincodes verdwijnen.

De Vertrouwensketen is een gezamenlijk initiatief van overheden en bedrijfsleven voor het digitaal weerbaarder maken van de havenlogistieke ketens. Het veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens is daar een belangrijk onderdeel van. Dit gebeurt allereerst in Rotterdam. De werking is heel simpel, maar betekent voor elke schakel een nieuwe manier van werken. Van iedereen is actie nodig.

Sinds 31 maart is de Vertrouwensketen in Rotterdam praktijk voor alle importcontainers uit Latijns-Amerika. Nu gaat de uitrol verder!

Zo werkt de Vertrouwensketen

Vanaf de rederij/cargadoor via de verlader/expediteur en de vervoerder (truck, trein, binnenvaart) vormt zich in de Vertrouwensketen een gesloten keten met enkel bekende aangewezen partijen. Op een veilige manier wisselen zij met elkaar de ‘need-to-know’ informatie uit. Het gebruik van fraudegevoelige pincodes stopt. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst voormelden bij de terminal en de container daar ophalen.

Elke schakel een eigen rol

Rederij/Cargadoor

De vrijstelling voor het ophalen van een importcontainer stuurt u in de Vertrouwensketen digitaal naar uw klant (de verlader/expediteur).

Deze rederijen doen mee: CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen HMM, Maersk, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. Ook Hapag-Lloyd en Marfret hebben besloten om via de Vertrouwensketen te gaan werken.

Verlader

Als verlader (de zogenaamde release-to-party) krijgt u de vrijstelling voor het ophalen van de importcontainer in de Vertrouwensketen digitaal van de rederij/cargadoor. Dit recht geeft u weer door aan de volgende schakel (uw expediteur of de vervoerder).

Expediteur

In de Vertrouwensketen ontvangt u ofwel rechtstreeks van de rederij/cargadoor (als zogenaamde release-to-party) of anders van de verlader digitaal de vrijstelling voor het ophalen van een importcontainer. Dit recht geeft u weer door aan de volgende schakel (een andere expediteur of de vervoerder).

Vervoerder

Truck, trein en binnenvaart

Van de verlader of expediteur krijgt u in de Vertrouwensketen digitaal het recht voor het ophalen van een importcontainer. Het voormelden en ophalen van de container bij de terminal doet u vervolgens zelf of u geeft dit recht door aan een andere transporteur. 

Terminal

In de Vertrouwensketen kunnen alleen geautoriseerde vervoerders bij u een voormelding doen. U weet altijd wie de importcontainer komt ophalen. 

Softwareleverancier

Als softwareleverancier maakt u het mogelijk dat elke schakel in de Vertrouwensketen geautomatiseerd kan werken. Via API-koppelingen realiseert u voor uw klanten een optimale aansluiting.

Het laatste nieuws uit de Vertrouwensketen

Bekijk al het nieuws

  • Nieuws
    24 oktober 2024

    Persbericht: Deepsea-rederijen van start met aansluiten Verre Oosten en Oceanië op de Vertrouwensketen

    Rotterdam, 24 oktober 2024 – Bedrijven met importcontainers uit het Verre Oosten en Oceanië zijn als volgende aan de beurt om in de Rotterdamse haven mee te doen in de Vertrouwensketen. De rederijen en hun cargadoors zijn inmiddels gestart met hen aan te sluiten. Vanaf 3 februari 2025 gebeurt het vrijstellen van containers uit beide […]

    Artikel lezen
  • Nieuws
    27 september 2024

    Start controle op uitvoerend vervoerder bij RWG

    Automatische controle aan de terminalpoort op de uitvoerend vervoerder. Met deze nieuwe werkwijze is altijd zeker dat de juiste chauffeur toegang tot de terminal krijgt. Rotterdam World Gateway (RWG) is als vierde containerterminal in Rotterdam gestart met de uitrol van dit sluitstuk van de Vertrouwensketen. Vanaf 1 oktober 2024 zal RWG bij de poort automatisch […]

    Artikel lezen
  • Nieuws
    19 september 2024

    TLN Toolbox: ‘Weerbaar bedrijf tegen smokkel en ladingdiefstal’

    De transport- en logistieke sector is regelmatig doelwit van criminelen. Om bedrijven te helpen om zichzelf beter te beschermen en weerbaar te maken, heeft Transport en Logistiek Nederland een krachtig instrument ontwikkeld: de toolbox ‘Weerbaar bedrijf tegen smokkel en ladingdiefstal’. De toolbox werd gepresenteerd tijdens de netwerkbijeenkomst TLN Mainports op de ss Rotterdam. Lees het […]

    Artikel lezen
  • Nieuws
    18 september 2024

    Nieuwsbrief: Deadline 1 oktober nadert snel

    De uitrol van de Vertrouwensketen gaat de volgende fase in. Per 1 oktober 2024 is containerlading uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan in de haven van Rotterdam alleen nog op te halen via de Vertrouwensketen. De grote rederijen verstrekken vanaf die datum géén pincodes meer. Het vrijgeven van containers uit deze vaargebieden gebeurt dan altijd […]

    Artikel lezen

De Vertrouwensketen in cijfers

25 maart 2024

container
0
Containers
vervoerder
0
Vervoerders
expediteur-optie-1
0
Verladers – expediteurs
rederij
0
Rederijen
deepsea-terminal
0
Terminals

Sluit eenvoudig aan

De Vertrouwensketen werkt via de services in het Port Community System van Portbase. Het overgrote deel van de informatie-uitwisseling in de havenlogistieke ketens loopt al meer dan twintig jaar veilig en betrouwbaar via dit neutrale, logistieke platform voor de Nederlandse havens.

Voor de Vertrouwensketen heeft Portbase aan verschillende services een extra autorisatielaag toegevoegd. Voor bestaande klanten betekent dit een aanpassing. Verladers/expediteurs voor wie Portbase nieuw is, kunnen aansluiten op een betaalde service met uitgebreide opties of op een gratis basisservice. Wilt u de oplossing bekijken? Klik hier om mee te doen aan de live demo.

DoelgroepPortbase-service
Rederijen/CargadoorsMelding Lading Import
Verladers/ExpediteursCargo Controller, Cargo Release Manager
Vervoerders Melding Container Achterland
Scroll naar boven