Persbericht: Ook containers uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan per 1 oktober veilig ophalen zonder pincode

Rotterdam zet volgende stap in Vertrouwensketen

Rotterdam, 24 juni 2024 – Vanaf 1 oktober 2024 is containerlading uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan in de haven van Rotterdam alleen nog op te halen via de Vertrouwensketen. De grote rederijen
verstrekken vanaf die datum géén pincodes meer. Het vrijgeven van containers uit deze vaargebieden gebeurt dan altijd veilig en betrouwbaar op de nieuwe manier. Enkel via de Vertrouwensketen geautoriseerde wegvervoerders, spoor- en binnenvaartoperators kunnen bij de terminals terecht.

De invoering voor de regio’s Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan is de derde fase in de uitrol
van de Vertrouwensketen in Rotterdam. Sinds 1 april is de nieuwe aanpak al praktijk voor
containerlading uit Latijns-Amerika. Noord-Amerika volgt per 1 juli. Het aansluiten van bedrijven
met lading uit dit vaargebied verloopt voorspoedig. Uiteindelijk gaat de Vertrouwensketen gelden
voor het vrijgeven van containers uit álle vaargebieden.

Deelnemende rederijen

Alle grote deepsea-rederijen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, COSCO Shipping,
Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE,
OOCL, Yang Ming en ZIM. De haven van Rotterdam beschikt hierdoor over één uniforme
werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van
importcontainers.

Sinds de start zijn inmiddels bijna 275.000 containers via de Vertrouwensketen afgehandeld. Zo’n
950 verladers / expediteurs en 800 vervoerders hebben al de overstap gemaakt naar de
nieuwe veilige manier van werken.

Actief aansluiten

Het initiatief voor het aansluiten op de Vertrouwensketen ligt bij de rederijen. Zij benaderen elk
apart hun klanten. Verladers en expediteurs die niet willen wachten, kunnen ook zelf hun rederij
benaderen. Zo is men direct verzekerd van een veilige en betrouwbare werkwijze.

Vertrouwensketen

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als
doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het
veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens.
Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke
platform voor de Nederlandse havens. In een gesloten logistieke keten met enkel bekende,
geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal
ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan
zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik
gevoelige pincodes stopt.

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Trucks op rij
    Nieuws
    20 januari 2025

    RWG implementeert 100% EAN controle

    Na een succesvolle pilot implementeert Rotterdam World Gateway (RWG) per maandag 3 februari 2025 de 100% controle aan de gate als sluitstuk van de Vertrouwensketen. Dit gezamenlijke initiatief van overheden en het bedrijfsleven heeft als doel de digitale weerbaarheid van havenlogistieke ketens te verbeteren, met de nadruk op een veilige en betrouwbare procedure voor het […]

    Artikel lezen
  • Nieuws
    9 december 2024

    Nieuwsbrief: Vanaf 3 februari 2025 geen pincodes meer voor importcontainers uit het Verre Oosten en Oceanië

    Bedrijven met importcontainers uit het Verre Oosten en Oceanië zijn als volgende aan de beurt om in de Rotterdamse haven mee te doen in de Vertrouwensketen. Vanaf 3 februari 2025 stellen rederijen en cargadoors containers uit beide vaargebieden alleen nog veilig en betrouwbaar vrij via de nieuwe betrouwbare werkwijze. Het gebruik van fraudegevoelige pincodes stopt. […]

    Artikel lezen
  • Interview
    5 december 2024

    Interview Uitvoeringsagenda Haven: Publiek-private samenwerking tegen ondermijning

    De invoering van de Vertrouwensketen is een deelproject binnen de veelomvattende ‘Uitvoeringsagenda Haven’. Programmadirecteur Rien van der Steenoven legt uit wat deze gezamenlijke publiek-private agenda tegen ondermijning inhoudt en waarom het veilig en betrouwbaar vrijstellen van importcontainers hierbinnen een belangrijk onderdeel is. “Het wegnemen van de pincode uit het logistieke proces heeft een geweldig positief […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven