19 september 2024
TLN Toolbox: ‘Weerbaar bedrijf tegen smokkel en ladingdiefstal’
De transport- en logistieke sector is regelmatig doelwit van criminelen. Om bedrijven te helpen om zichzelf beter te beschermen en weerbaar te maken, heeft Transport en Logistiek Nederland een krachtig instrument ontwikkeld: de toolbox ‘Weerbaar bedrijf tegen smokkel en ladingdiefstal’. De toolbox werd gepresenteerd tijdens de netwerkbijeenkomst TLN Mainports op de ss Rotterdam. Lees het […]
18 september 2024
Nieuwsbrief: Deadline 1 oktober nadert snel
De uitrol van de Vertrouwensketen gaat de volgende fase in. Per 1 oktober 2024 is containerlading uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan in de haven van Rotterdam alleen nog op te halen via de Vertrouwensketen. De grote rederijen verstrekken vanaf die datum géén pincodes meer. Het vrijgeven van containers uit deze vaargebieden gebeurt dan altijd […]
16 september 2024
Persbericht: Al 500.000 containers via de Vertrouwensketen
In de haven van Rotterdam is deze week de 500.000ste importcontainer veilig en betrouwbaar, digitaal vrijgegeven via de Vertrouwensketen. Rederijen verstrekken voor deze containers géén voor fraude gevoelige pincodes meer. De nieuwe werkwijze is in Rotterdam inmiddels praktijk voor alle importcontainers uit Latijns-Amerika (sinds 1 april), Noord-Amerika (sinds 1 juli) en binnenkort per 1 oktober […]
1 september 2024
Interview Havenbedrijf Rotterdam: ‘De kracht van community-management’
Havenbedrijf Rotterdam is mede grondlegger van de Vertrouwensketen. “De haven maken wij daarmee veiliger en zodoende aantrekkelijker,” aldus Matthijs van Doorn. De directeur Commercie ziet dat de samenwerking van partijen in de logistieke keten daadwerkelijk tot resultaten leidt. “Op veiligheid moet je niet willen concurreren.” In de Vertrouwensketen werken publieke en private partijen nauw samen […]
30 augustus 2024
Interview: COSCO Shipping wil actief bijdragen aan veilige haven
Als Rotterdamse agent van de grote Chinese rederij handelt COSCO Shipping Netherlands gemiddeld elke week veertien deepsea-schepen en feeders af. Voor het vrijgeven van de binnenkomende importcontainers stapt het bedrijf vaargebied na vaargebied over op de Vertrouwensketen. “Klanten begrijpen dat de Vertrouwensketen bijdraagt aan het oplossen van een collectief probleem.” Het belang van de nieuwe […]
30 augustus 2024
Drie vragen aan Hutchison Ports Delta II: ‘Wij willen alleen de juiste partijen op onze terminal’
Een apart onderdeel van de Vertrouwensketen is de controle bij containerterminals aan de poort op de uitvoerend vervoerder. Dit gebeurt aan de hand van door Secure Logistics uitgegeven EAN-nummers. Het EAN-nummer op de CargoCard van de bezoekende chauffeur moet overeenkomen met het EAN-nummer in de voormelding van de vervoerder. Alleen dan kan de chauffeur verder. […]
15 augustus 2024
Gezamenlijk interview Douane en Vertrouwensketen:“We hebben elkaar nodig”
Voor het weerbaarder maken van de havenlogistiek werken de Nederlandse Douane en het bedrijfsleven nauw samen. Dit gebeurt onder meer via het douaneprogramma Weerbare Haven Terminals en in het samenwerkingsverband van de Vertrouwensketen. Vertegenwoordigers van de Douane en de Vertrouwensketen vertellen in een uitgebreid interview waarom het zo belangrijk is om steeds intensiever met elkaar op te trekken. […]
17 juli 2024
Samen maken we onze havens en logistiek veiliger: RPPC en NDL Douane-event
Datum: 12 september 2024Tijd: 14:00 – 18:00uLocatie: Futureland, Europaweg 902, Havennummer 8360, Maasvlakte Rotterdam Het RPPC (Rotterdam Port Promotion Council) en Nederland Distributieland (NDL) organiseren gezamenlijk een evenement om de veiligheid en betrouwbaarheid in de logistieke keten te bevorderen. Onder de thema’s “Vertrouwensketen” en “Weerbare Haven Terminals” zal er aandacht worden besteed aan hoe publieke […]
5 juli 2024
Nieuwsbrief: Nu Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan aan de beurt in de Vertrouwensketen
De uitrol van de Vertrouwensketen gaat de volgende fase in. Per 1 oktober 2024 is containerlading uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan in de haven van Rotterdam alleen nog op te halen via de Vertrouwensketen. De grote rederijen verstrekken vanaf die datum géén pincodes meer. Het vrijgeven van containers uit deze vaargebieden gebeurt dan altijd […]