Drie vragen aan Hutchison Ports Delta II: ‘Wij willen alleen de juiste partijen op onze terminal’

Een apart onderdeel van de Vertrouwensketen is de controle bij containerterminals aan de poort op de uitvoerend vervoerder. Dit gebeurt aan de hand van de door Secure Logistics uitgegeven EAN-nummers. Het EAN-nummer op de CargoCard van de bezoekende chauffeur moet overeenkomen met het EAN-nummer in de voormelding van de vervoerder. Alleen dan kan de chauffeur verder. Hutchison Ports Delta II is één van de terminals waar de invoering van deze controle een feit is.

Hoe verliep bij jullie de introductie?

“De invoering is heel goed gegaan. Na een geleidelijke introductie, is deelname bij Hutchison Ports Delta II per 1 oktober 2024 verplicht. Iedere vervoerder moet vanaf dan in de voormelding het EAN-nummer opgeven. Wie meedoet, is direct zeker dat niet onbedoeld een andere partij een importcontainer ophaalt. Als Hutchison Ports Delta II staan wij voor de volle 100% achter de nieuwe werkwijze. Wij willen echt dat alleen de juiste partijen bij ons op de terminal komen.”

Wat merkt de chauffeur van de nieuwe werkwijze?

“Als bij de check aan de poort het EAN-nummer op de CargoCard overeenkomt met die in de voormelding van de vervoerder, merkt de chauffeur er niets van. Men kan zoals altijd, direct door de terminal op. Zijn beide EAN-nummers niet gelijk, dan moet de chauffeur bij onze gate-in omkeren en contact zoeken met zijn planner voor een oplossing.”

Welke tips hebben jullie voor vervoerders en chauffeurs?

“Belangrijk voor vervoerders is dat als men zelf voormeldt, maar een andere vervoerder de rit laat uitvoeren, in de voormelding het EAN-nummer van deze uitvoerende vervoerder wordt ingegeven. Voor chauffeurs is het belangrijk om aan de poort de juiste CargoCard aan te bieden. Sommige chauffeurs hebben er namelijk meerdere. Gebruikt men de verkeerde CargoCard, dan moet men alsnog van de terminal af.”

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Nieuws
    26 juni 2025

    Nieuwsbrief: Deepsea-rederijen naderen afronding Vertrouwensketen

    De deepsea-rederijen die meedoen in de Vertrouwensketen zijn druk bezig om op korte termijn ook hun laatst resterende containerstromen op de nieuwe, veilige manier vrij te stellen. Variërend per rederij gaat het om intra-Europese lading, feederlading en/of carrier haulage. Het via Secure Container Release later gestarte Hapag-Lloyd maakt actueel nog een inhaalslag in het deepsea-verkeer. […]

    Artikel lezen
  • Nieuws
    24 juni 2025

    Matrans nieuwste terminal in de Vertrouwensketen

    Matrans Rotterdam Terminal in de Eemhaven sluit zeer binnenkort aan op de Vertrouwensketen. Aanleiding is de wekelijkse aanloop van een gezamenlijke dienst van COSCO Shipping en OOCL die de Middellandse Zee verbindt met Noord-Europa. De beide deepsea-rederijen kunnen dan ook hun containers die bij Matrans binnenkomen op een veilige en betrouwbare manier voor hun klanten […]

    Artikel lezen
  • Interview
    23 juni 2025

    Interview Regiodirecteur Douane Rotterdam, Peter van Buijtenen: Douane ervaart einde pincodefraude

    “Sinds begin 2025 zien wij dankzij de Vertrouwensketen geen smokkel of diefstal via pincodefraude meer.” Voor Peter van Buijtenen is het een van de grote positieve effecten van de nieuwe aanpak in de haven voor het zonder pincode vrijstellen en ophalen van containers. De Regiodirecteur Douane Rotterdam Haven pleit er daarom voor dat na de […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven