Matrans nieuwste terminal in de Vertrouwensketen

Matrans Rotterdam Terminal in de Eemhaven is aangesloten op de Vertrouwensketen. Aanleiding is de wekelijkse aanloop van een gezamenlijke dienst van COSCO Shipping en OOCL die de Middellandse Zee verbindt met Noord-Europa. De beide deepsea-rederijen kunnen dan ook hun containers die bij Matrans binnenkomen op een veilige en betrouwbare manier voor hun klanten gaan vrijstellen en bij de terminal laten ophalen. Het gebruik van fraudegevoelige pincodes stopt.

“Ons terminalsysteem hebben wij voor de Vertrouwensketen aangepast,” aldus Jerry van Rijthoven van Matrans Rotterdam Terminal. Over het belang is geen enkele twijfel. “Als terminal staan wij volledig achter het initiatief. Wij zien de Vertrouwensketen als een waardevolle toevoeging op ons securitybeleid. Het is the way to go, ook voor de bescherming van onze eigen mensen. In de haven lopen nu gesprekken om als vervolgstap de shortsea-sector aan te sluiten. Op het moment dat dit een feit wordt, zijn wij al voorbereid.”

Laatste stap voor deepsea-rederijen

Deepsea-rederij COSCO Shipping is blij met de deelname van Matrans Terminal Rotterdam. “Na alle intercontinentale vaargebieden kunnen wij ook de nog resterende intra-Europese en Middellandse Zee-lading veilig via de Vertrouwensketen gaan vrijstellen,” zo geeft Erik IJntema het belang voor zijn rederij aan. “Voor ons als COSCO Shipping is dit de laatste stap in de invoering van de nieuwe manier van werken.” Klanten zijn er eveneens blij mee, zo ziet hij. “Net als wij willen zij graag één uniform, efficiënt en veilig importproces zonder pincodes.”

Oók controle op de uitvoerend vervoerder

In het verlengde van het nieuwe vrijstellings- en ophaalproces van containers start Matrans Rotterdam Terminal binnenkort ook met de controle aan de poort op de uitvoerend vervoerder. Dit gebeurt in de centrale gate van de City Terminal, waar Matrans Terminal Rotterdam onderdeel van is. Via een automatische check wordt hier het EAN-nummer op de CargoCard van de bezoekende chauffeur vergeleken met het EAN-nummer in de eerdere voormelding van de vervoerder. Alleen als beide nummers overeenkomen, gaat de slagboom open. Matrans Terminal Rotterdam weet zo altijd zeker dat de juiste persoon toegang krijgt.

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Interview
    2 oktober 2025

    Havenmeester René de Vries: ‘Vertrouwensketen maakt de haven weerbaarder’

    “Ondermijning is een veelkoppig monster. Eén van die koppen is er door de Vertrouwensketen nu af.” Als (Rijks-)havenmeester van Rotterdam constateert René de Vries dat dankzij de nieuwe veilige en betrouwbare manier van vrijstellen van containers pincodefraude is gestopt. “De Vertrouwensketen helpt om de haven weerbaarder te maken.” Enkele jaren terug was het aantal meldingen […]

    Artikel lezen
  • Jan Janse over het einde van pincodefraude in de Rotterdamse haven via de Vertrouwensketen
    Interview
    1 oktober 2025

    Districtschef Zeehavenpolitie Rotterdam, Jan Janse: ‘Pincodediefstal in één keer van de baan’

    Wij hebben in de haven honderden gevallen van pincodediefstal gehad, aldus de Districtschef van de Zeehavenpolitie Rotterdam, Jan Janse. “Vanaf het moment van invoering van de Vertrouwensketen voor containerlading uit Zuid-Amerika was dit van de een op de andere dag van de baan.” Janse noemt de Vertrouwensketen hét voorbeeld van publiek/private samenwerking. “Voor mij is […]

    Artikel lezen
  • Nieuws
    26 juni 2025

    Nieuwsbrief: Deepsea-rederijen naderen afronding Vertrouwensketen

    De deepsea-rederijen die meedoen in de Vertrouwensketen zijn druk bezig om op korte termijn ook hun laatst resterende containerstromen op de nieuwe, veilige manier vrij te stellen. Variërend per rederij gaat het om intra-Europese lading, feederlading en/of carrier haulage. Het via Secure Container Release later gestarte Hapag-Lloyd maakt actueel nog een inhaalslag in het deepsea-verkeer. […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven