Havenlogistieke sector bundelt krachten in Vertrouwensketen

Vertrouwensketen.nl – Veiliger en betrouwbaarder importcontainers vrijstellen en ophalen in de Nederlandse havens. Bedrijfsleven en overheidsinstanties zijn hiervoor samen de Vertrouwensketen gestart. De invoering gebeurt allereerst in Rotterdam. Alle logistieke schakels hebben in de Vertrouwensketen een rol: de rederij/cargadoor, de verlader, de expediteur, de vervoerder en de terminal. De werking is heel simpel, maar betekent voor elke partij een nieuwe manier van werken.

Keten met enkel geautoriseerde partijen

In de Vertrouwensketen gaat het recht om een container op te halen veilig digitaal van schakel naar schakel. De hiervoor noodzakelijke informatie-uitwisseling gebeurt in een gesloten keten, met enkel bekende partijen. Alleen een geautoriseerde wegvervoerder, spoor- of binnenvaartoperator kan de container bij een terminal voormelden en daar vervolgens ophalen. Pincodes verdwijnen uit het logistieke proces. Misbruik ervan is hierdoor niet meer mogelijk. Samen vergroten partijen zo de weerbaarheid van de havenlogistieke processen. 

De website www.vertrouwensketen.nl toont hoe de Vertrouwensketen werkt en welke specifieke acties van iedereen nodig zijn.

Uitvoering via het Port Community System

De uitvoering van de Vertrouwensketen loopt via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens. Naast het vergroten van de veiligheid en betrouwbaarheid ontstaan hierdoor ook operationele voordelen. Door het optimaliseren van de digitale samenwerking profiteren deelnemers aan de Vertrouwensketen door de gehele logistieke keten heen van slim hergebruik van data en optimaal zicht op de status en planning van importcontainers.

Gefaseerde invoer

Jaarlijks komen in de haven van Rotterdam miljoenen containers binnen. Rederijen/cargadoors hebben ervoor gekozen de Vertrouwensketen gefaseerd en gecontroleerd voor hun klanten uit te rollen. In 2023 gaat de aandacht allereerst uit naar hoog-risico containers, met name uit Latijns Amerika. De eerste 18.500 containers zijn inmiddels succesvol op de nieuwe manier vrijgesteld en opgehaald. 

Breed draagvlak

Initiatiefnemers voor de Vertrouwensketen zijn Deltalinqs, evofenedex, Fenex, GroentenFruit Huis, Portbase, Transport en Logistiek Nederland, de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors en de Vereniging van Rotterdamse Terminal Operators. Ook FERM, Havenbedrijf Rotterdam, Gemeente Rotterdam, Nederlandse Douane, Secure Logistics en Zeehavenpolitie ondersteunen het initiatief. (Vrijwel) alle deepsea-rederijen en de vier grote deepsea-terminaloperators in Rotterdam doen concreet mee.

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Nieuws
    2 april 2024

    Persbericht: Géén pincode meer voor containerlading uit Latijns-Amerika

    1ste stap invoering Vertrouwensketen in Rotterdam nu afgerond Vanaf nu stellen alle deelnemende rederijen importcontainers die in Rotterdam arriveren uit Latijns-Amerika alleen nog veilig en betrouwbaar vrij via de Vertrouwensketen. Klanten van CMA CGM, COSCO Shipping, Maersk, MSC, ONE, OOCL en ZIM krijgen sinds 31 maart géén pincode meer. Containers uit Latijns-Amerika kunnen uitsluitend bij […]

    Artikel lezen
  • Nieuws
    30 maart 2024

    Vertrouwensketen is Living Lab voor programma Digitale Infrastructuur Logistiek

    Als een van de ‘Living Labs’ is de Vertrouwensketen strategisch ingebed in het programma Digitale Infrastructuur Logistiek (kortweg DIL). Dit op initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgezette programma, heeft als doel om digitaal zakendoen in het goederenvervoer te versnellen en te verbeteren.  De Living Labs worden gezien als sleutelelement van DIL en […]

    Artikel lezen
  • Nieuws
    27 maart 2024

    Nieuwsbrief: Bent u klaar voor 31 maart?

    Per 31 maart 2024 stellen de deelnemende rederijen / cargadoors in Rotterdam inkomende containerlading uit Latijns-Amerika alleen nog veilig en betrouwbaar vrij via de Vertrouwensketen. Bent u daar als verlader, expediteur of vervoerder klaar voor? De rederijen/cargadoors verstrekken na de deadline voor lading vanuit Latijns-Amerika géén pincodes mee. Mocht dit u aangaan, neem dan vandaag […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven