Interview brancheorganisatie Fenex: ‘We mogen best wat trotser zijn op de Vertrouwensketen’

Fenex is als brancheorganisatie van de expediteurs mede-initiatiefnemer voor de Vertrouwensketen. Voorzitter en in het dagelijks leven CEO van Neele-Vat, Cuno Vat is blij met de samenwerking. “Naast primair het vergroten van de veiligheid in de Rotterdamse haven, legt de Vertrouwensketen de basis voor vele nieuwe manieren van digitale informatie-deling.”

Wat trok Fenex aan in het idee achter de Vertrouwensketen?

“Voor expediteurs is het van groot belang dat processen in de haven zo efficiënt mogelijk worden georganiseerd. De Vertrouwensketen draagt bij aan het digitaliseren hiervan. Het biedt hiermee de basis voor verdere uitwisseling van data in de logistieke keten. Maar nog belangrijker, het initiatief heeft de steeds groeiende drugshandel in Rotterdam een halt toe geroepen. Internationaal begon Rotterdam er steeds minder goed op te staan. Het is mooi om te zien dat overheid en bedrijfsleven gezamenlijk in staat zijn geweest het tij te keren. De Vertrouwensketen garandeert dat lading door de juiste vrachtwagen bij de terminal wordt opgehaald. Helaas komt het te vaak voor dat een crimineel met vervalste ladingbrieven de lading meeneemt – en dus steelt. Met de Vertrouwensketen is die kans echt een stuk kleiner geworden.”  

Waren expeditiebedrijven direct overtuigd van het belang?

“Anders dan transporteurs komt een expediteur niet zo vaak op een haventerminal. Voor veel expediteurs was de noodzaak daardoor niet gelijk zichtbaar. Zeker voor expediteurs die niet in de buurt van Rotterdam gevestigd zijn. Dan is de invoering van de Vertrouwensketen vooral een vervelende extra handeling. De communicatie vanuit de Vertrouwensketen richtte zich in eerste instantie ook vooral op veiligheid. Maar als je uitlegt welke voordelen er voor de expediteur aan zitten: namelijk just-in-time afhalen en optimalisatie van de aflevingsplanning zien expediteurs de voordelen hiervan. De voor de Vertrouwensketen benodigde Portbase-service Cargo Controller maakt veel strakker plannen mogelijk.”   

Welke inspanning was van de expediteurs nodig?

“De grootste verandering betrof het voor expediteurs die buiten de regio Rotterdam zijn gevestigd. Zij waren meestal nog niet aangesloten op het Port Community System van Portbase, wat een vereiste is om via de Vertrouwensketen te werken. Expediteurs hebben in hun dagelijkse praktijk sowieso vaak te maken met verschillende port community systemen, zoals van Rotterdam, Antwerpen en misschien zelfs Hamburg of Calais. En – helaas – sluiten al die systemen niet op elkaar aan. Overal heb je een apart account nodig, met eigen inlogsystemen.”  

Wat krijgt de expediteur voor zijn deelname terug? Welke voordelen geeft het?

“Het neutrale platform van Portbase koppelt data van onder meer terminals, cargadoors, Douane, NVWA, vervoerders en expediteurs. Door de invoering van de Vertrouwensketen zijn er heel veel nieuwe partijen op Portbase aangesloten en ontstaat dus ook een veel fijnmaziger net van data. Als expediteurs krijgen wij zo een veel nauwkeuriger beeld van het exacte moment dat een container wordt gelost, wanneer de container de terminal verlaat en welke andere partijen bij deze zending betrokken zijn. Dit verbetert planningen, waardoor veel eerder zichtbaar is als ergens een verstoring in de logistieke keten optreedt. Portbase geeft zelfs actief meldingen als met bepaalde lading vertraging optreedt.”

Wat betekent de Vertrouwensketen voor de klant van de expediteur?

“Voor de klant van de expediteur – de verlader – is het van het grootste belang dat zijn lading veilig aankomt. De Vertrouwensketen verkleint de kans op ladingdiefstal. Ook kan de expediteur zijn klant meer inzicht verschaffen in de verschillende tussenstappen die een lading doormaakt.”

Hoe ervaart Fenex het samenwerkingsverband van de Vertrouwensketen?

“De Vertrouwensketen is een goed voorbeeld van de verantwoordelijkheid die wij gezamenlijk als bedrijfsleven kunnen nemen. Het is mooi om te zien dat als je met elkaar ergens de schouders onder zet, je heel ver kunt komen. Dat is voor mijn gevoel tekenend voor de Rotterdamse haven.”

Wat is voor Fenex de meerwaarde van de samenwerking?

“Als expediteurs zijn wij de smeerolie van het logistieke proces. Wij regelen het logistieke proces voor onze klanten van A tot Z. Maar daar hebben we al die andere partijen heel hard bij nodig. Van de rederij en cargadoor, via de terminal tot de wegvervoerder, het spoor en de binnenvaart. Daarom ben ik ook blij dat al deze partijen samenwerken in de Vertrouwensketen.”

Wat zou Fenex tot slot nog willen meegeven?

“We mogen best wat trotser zijn op de Vertrouwensketen. Overheid en bedrijfsleven hebben gezamenlijk stappen gezet om de haven veiliger te krijgen. Dit mogen we ook in het buitenland enthousiaster uitdragen. De Rotterdamse haven heeft het drugstransport onder controle gekregen. Daarmee is bovendien de basis gelegd voor vele nieuwe manieren van digitale informatie-deling, waardoor processen in de toekomst efficiënter te organiseren zijn.”

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Interview
    4 december 2025

    De Vertrouwensketen toont de kracht van samenwerken

    Albrecht Meeusen van de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC), Peter de Graaf van Portbase en Jan Janse van de Zeehavenpolitie Rotterdam zijn het volmondig eens: de nauwe samenwerking tussen bedrijfsleven en overheden is de sleutel voor het succesvol aansluiten van de deepsea-sector op de Vertrouwensketen geweest. Alle drie zien het als de basis voor meer. […]

    Artikel lezen
  • Interview

    Havenbedrijf Rotterdam juicht aandacht voor shortsea toe

    Nu de deepsea-sector succesvol is aangesloten op de Vertrouwensketen, ziet Havenbedrijf Rotterdam deelname van de shortsea-sector als logische volgende stap. Voor de havenautoriteit is een weerbaardere haven een belangrijk thema. Op meerdere manieren gaat daar veel aandacht naar uit. Programmamanager Ondermijning Coen Vlagsma: “Wij helpen klanten om weerbaarder te worden en investeren daar samen met […]

    Artikel lezen
  • Nieuws

    Eerste shortsea-rederij aangesloten op Vertrouwensketen

    CMA CGM Short Sea Lines (SSL) Intra North Europe is de eerste shortsea-rederij die in Rotterdam overstapt op de Vertrouwensketen. Het aan klanten vrijstellen van shortsea-containers gebeurt binnenkort alleen nog veilig en betrouwbaar, zonder pincode. SSL werkt als onderdeel van CMA CGM via hetzelfde computersysteem als de deepsea-rederij. De shortsea-rederij kan hierdoor snel de benodigde […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven