De grote containerrederijen/-cargadoors in Rotterdam sluiten vóór 1 juli 2024 al hun klanten met containerlading uit Noord-Amerika aan op de Vertrouwensketen. Vanaf deze datum verstrekken zij aan deze klantgroep géén pincodes meer. Het vrijstellen van importcontainers gebeurt dan enkel nog veilig en betrouwbaar via de Vertrouwensketen. Voor lading uit Latijns-Amerika is dit al sinds 31 maart succesvol praktijk.
Verdere invoering Vertrouwensketen
In de tweede helft van 2024 rollen de rederijen/cargadoors de Vertrouwensketen verder uit naar andere vaargebieden. De ambitie is om eind 2024 de importcontainers van zoveel mogelijk klanten in Rotterdam op de nieuwe veilige en betrouwbare manier zonder pincode af te handelen. Uiteindelijk gaat dit voor álle lading gelden.
De eerder door de rederijen/cargadoors aangekondigde prioriteit voor het aansluiten van hun top 100 klanten, gebeurt nu parallel aan de invoering van de Vertrouwensketen per vaargebied.
Bereid u voor!
Elke rederij/cargadoor benadert zijn klanten individueel voor deelname. De Vertrouwensketen werkt heel simpel, maar vraagt van iedere schakel actie. Alleen via de Vertrouwensketen geautoriseerde wegvervoerders, binnenvaart- en spooroperators kunnen bij de terminals in Rotterdam containers ophalen.
Nog niet benaderd door de rederij/cargadoor? Wacht niet af, voorbereiden kan meteen! In overleg tussen rederij/cargadoor en klant is importlading ook al eerder dan de planning per vaargebied via de Vertrouwensketen te leiden. Alle benodigde informatie is te lezen op www.vertrouwensketen.nl.
Deelnemende rederijen/cargadoors
De rederijen/cargadoors die meedoen in de Vertrouwensketen zijn CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. Door de deelname van al deze deepsea-rederijen is in de haven van Rotterdam één uniforme werkwijze beschikbaar voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.
Vertrouwensketen
De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal veilig het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik gevoelige pincodes stopt. De Vertrouwensketen werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens.