In Rotterdam binnenkomende containers uit Noord-Amerika vóór 1 juli 2024 over op de Vertrouwensketen

De grote containerrederijen/-cargadoors in Rotterdam sluiten vóór 1 juli 2024 al hun klanten met containerlading uit Noord-Amerika aan op de Vertrouwensketen. Vanaf deze datum verstrekken zij aan deze klantgroep géén pincodes meer. Het vrijstellen van importcontainers gebeurt dan enkel nog veilig en betrouwbaar via de Vertrouwensketen. Voor lading uit Latijns-Amerika is dit al sinds 31 maart succesvol praktijk. 

Verdere invoering Vertrouwensketen

In de tweede helft van 2024 rollen de rederijen/cargadoors de Vertrouwensketen verder uit naar andere vaargebieden. De ambitie is om eind 2024 de importcontainers van zoveel mogelijk klanten in Rotterdam op de nieuwe veilige en betrouwbare manier zonder pincode af te handelen. Uiteindelijk gaat dit voor álle lading gelden.

De eerder door de rederijen/cargadoors aangekondigde prioriteit voor het aansluiten van hun top 100 klanten, gebeurt nu parallel aan de invoering van de Vertrouwensketen per vaargebied.

Bereid u voor!

Elke rederij/cargadoor benadert zijn klanten individueel voor deelname. De Vertrouwensketen werkt heel simpel, maar vraagt van iedere schakel actie. Alleen via de Vertrouwensketen geautoriseerde wegvervoerders, binnenvaart- en spooroperators kunnen bij de terminals in Rotterdam containers ophalen. 

Nog niet benaderd door de rederij/cargadoor? Wacht niet af, voorbereiden kan meteen! In overleg tussen rederij/cargadoor en klant is importlading ook al eerder dan de planning per vaargebied via de Vertrouwensketen te leiden. Alle benodigde informatie is te lezen op www.vertrouwensketen.nl

Deelnemende rederijen/cargadoors

De rederijen/cargadoors die meedoen in de Vertrouwensketen zijn CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. Door de deelname van al deze deepsea-rederijen is in de haven van Rotterdam één uniforme werkwijze beschikbaar voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.

Vertrouwensketen

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal veilig het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik gevoelige pincodes stopt. De Vertrouwensketen werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens.

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Interview
    1 september 2024

    Interview Havenbedrijf Rotterdam: ‘De kracht van community-management’

    Havenbedrijf Rotterdam is mede grondlegger van de Vertrouwensketen. “De haven maken wij daarmee veiliger en zodoende aantrekkelijker,” aldus Matthijs van Doorn. De directeur Commercie ziet dat de samenwerking van partijen in de logistieke keten daadwerkelijk tot resultaten leidt. “Op veiligheid moet je niet willen concurreren.” In de Vertrouwensketen werken publieke en private partijen nauw samen […]

    Artikel lezen
  • Interview
    30 augustus 2024

    Interview: COSCO Shipping wil actief bijdragen aan veilige haven

    Als Rotterdamse agent van de grote Chinese rederij handelt COSCO Shipping Netherlands gemiddeld elke week veertien deepsea-schepen en feeders af. Voor het vrijgeven van de binnenkomende importcontainers stapt het bedrijf vaargebied na vaargebied over op de Vertrouwensketen. “Klanten begrijpen dat de Vertrouwensketen bijdraagt aan het oplossen van een collectief probleem.” Het belang van de nieuwe […]

    Artikel lezen
  • Interview

    Drie vragen aan Hutchison Ports Delta II: ‘Wij willen alleen de juiste partijen op onze terminal’

    Een apart onderdeel van de Vertrouwensketen is de controle bij containerterminals aan de poort op de uitvoerend vervoerder. Dit gebeurt aan de hand van door Secure Logistics uitgegeven EAN-nummers. Het EAN-nummer op de CargoCard van de bezoekende chauffeur moet overeenkomen met het EAN-nummer in de voormelding van de vervoerder. Alleen dan kan de chauffeur verder. […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven