Spooroperators onderdeel van de Vertrouwensketen

Forward (Railcargo) – In 2024 worden geleidelijk alle deepsea-containers die vanuit de haven van Rotterdam naar het achterland gaan, veilig en betrouwbaar vrijgesteld via de Vertrouwensketen. Door deze nieuwe havenbrede werkwijze verdwijnen pincodes uit het logistieke proces. Spooroperators krijgen van hun opdrachtgevers digitaal het recht door om containers bij de terminals voor te melden en op te halen.

Nieuwe werkwijze voor vrijstellen en ophalen importcontainers in Rotterdam

De Vertrouwensketen is een breed gezamenlijk initiatief van bedrijfsleven en overheidsinstanties voor het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van deepsea importcontainers in de Nederlandse havens. In de Vertrouwensketen gaat dit recht digitaal van schakel naar schakel. Pincodes zijn niet meer nodig. Het uitwisselen van de noodzakelijke informatie gebeurt in een gesloten keten, met enkel bekende partijen. Alleen een op die manier geautoriseerde spooroperator, binnenvaartoperator of wegvervoerder kan de container bij een terminal voormelden en daar vervolgens ophalen.

Stap voor stap steeds meer spoorcontainers

De Vertrouwensketen is in 2023 gestart in Rotterdam. Voor de concrete invoering ligt het initiatief bij de rederijen/cargadoors. Stap voor stap sluiten zij hun klanten aan. Geleidelijk gaan zo steeds meer deepsea importcontainers op de nieuwe manier door de keten heen. De rederij/cargadoor meldt zijn klant – de partij waaraan men de container vrijstelt – wanneer het voor hem zover is. Deze rederijklant (of in zijn opdracht een expediteur dan wel logistieke dienstverlener) informeert vervolgens de betrokken vervoerder. Bij achterlandvervoer per trein is dit dus de spooroperator. 

Eenvoudige werking

De Vertrouwensketen werkt in de praktijk heel simpel. De initiatiefnemers hebben aan Portbase gevraagd om aan de bestaande services in het Port Community System van de Nederlandse havens een extra autorisatielaag toe te voegen. Dit is voor de spooroperators gebeurd in de service Melding Container Achterland Rail (MCA Rail). Importcontainers die via de Vertrouwensketen lopen, worden in deze service automatisch voor de spooroperator klaargezet om voor te melden. Het gebruik van de Vertrouwensketen in MCA Rail kan via het web of door uitbreiding van de bestaande API-koppeling. Alle informatie daarover is te vinden op de website van Portbase. 

Operationele voordelen

Naast primair het vergroten van de veiligheid en betrouwbaarheid ontstaan door de Vertrouwensketen ook operationele voordelen. Verbeterde digitale samenwerking zorgt door de gehele logistieke keten heen voor slim hergebruik van data. Spooroperators krijgen optimaal zicht op de status en planning van de door hen te vervoeren importcontainers.

Gefaseerde invoer

Jaarlijks komen in de haven van Rotterdam miljoenen containers binnen. De gefaseerde en gecontroleerde invoer van de Vertrouwensketen neemt naar verwachting zeker nog heel 2024 in beslag. Elke rederijen/cargadoor hanteert zijn eigen volgorde in het aansluiten van klanten. Het moment dat een spooroperator door zijn opdrachtgever wordt gevraagd deel te nemen, kan daardoor per rederij/cargadoor verschillen.  

Breed draagvlak

Initiatiefnemers voor de Vertrouwensketen zijn Deltalinqs, evofenedex, Fenex, GroentenFruit Huis, Portbase, Transport en Logistiek Nederland en de Vereniging van Rotterdamse Terminal Operators. Ook FERM, Havenbedrijf Rotterdam, Gemeente Rotterdam, Nederlandse Douane, Secure Logistics en Zeehavenpolitie ondersteunen het initiatief. (Vrijwel) alle deepsea-rederijen en de vier grote deepsea-terminaloperators in Rotterdam doen concreet mee.

Website vertelt alle ins & outs

Hoe de Vertrouwensketen werkt, is uitgebreid te lezen op www.vertrouwensketen.nl. Zowel de spoorsector als de andere schakels in de keten vinden hier alle voor hun deelname benodigde informatie. 

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Interview
    1 september 2024

    Interview Havenbedrijf Rotterdam: ‘De kracht van community-management’

    Havenbedrijf Rotterdam is mede grondlegger van de Vertrouwensketen. “De haven maken wij daarmee veiliger en zodoende aantrekkelijker,” aldus Matthijs van Doorn. De directeur Commercie ziet dat de samenwerking van partijen in de logistieke keten daadwerkelijk tot resultaten leidt. “Op veiligheid moet je niet willen concurreren.” In de Vertrouwensketen werken publieke en private partijen nauw samen […]

    Artikel lezen
  • Interview
    30 augustus 2024

    Interview: COSCO Shipping wil actief bijdragen aan veilige haven

    Als Rotterdamse agent van de grote Chinese rederij handelt COSCO Shipping Netherlands gemiddeld elke week veertien deepsea-schepen en feeders af. Voor het vrijgeven van de binnenkomende importcontainers stapt het bedrijf vaargebied na vaargebied over op de Vertrouwensketen. “Klanten begrijpen dat de Vertrouwensketen bijdraagt aan het oplossen van een collectief probleem.” Het belang van de nieuwe […]

    Artikel lezen
  • Interview

    Drie vragen aan Hutchison Ports Delta II: ‘Wij willen alleen de juiste partijen op onze terminal’

    Een apart onderdeel van de Vertrouwensketen is de controle bij containerterminals aan de poort op de uitvoerend vervoerder. Dit gebeurt aan de hand van door Secure Logistics uitgegeven EAN-nummers. Het EAN-nummer op de CargoCard van de bezoekende chauffeur moet overeenkomen met het EAN-nummer in de voormelding van de vervoerder. Alleen dan kan de chauffeur verder. […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven