Een nieuwe gezamenlijke deepsea-dienst van ONE, Yang Ming en Evergreen die de Middellandse Zee verbindt met Noordwest-Europa, loopt sinds kort wekelijks Rotterdam Shortsea Terminals (RST) aan. Het is een eerste deepsea-dienst voor deze terminal in de Eemhaven, dicht bij de stad. Voor de hier aan land komende deepsea-containers is RST aangesloten op de Vertrouwensketen. Chief Commercial Officer Jeroen Zwijnenburg: “Ons terminalsysteem hebben wij voor het ontvangen van deze deepsea-dienst aangepast. Door een hybride opzet kunnen wij per rederij instellen of het vrijstellen en ophalen van containers – zonder pincode – via de Vertrouwensketen gaat. Belangrijk was verder dat in de aanloop naar het eerste scheepsbezoek de Vertrouwensketen-organisatie en Portbase snel konden schakelen. Zowel voor RST, de rederijen als hun klanten was alles op tijd in orde. De introductie van de nieuwe werkwijze is heel soepel gegaan.”en te gaan. Nu maakt de rederij alsnog de overstap naar de Vertrouwensketen. Dit doet het via het tot nu toe door hen gebruikte Secure Container Release.
RST is door de aanpassing van het eigen terminalsysteem ook al voorbereid op een mogelijke toekomstige invoering van de Vertrouwensketen voor de shortsea. “Als wij op termijn als sector daar met elkaar toe besluiten, zijn wij er klaar voor.”
In deepsea-verkeer géén pincodes meer
Gerben van der Ent, Directeur Benelux bij ONE is blij met de oplossing van RST voor het deepsea-verkeer. “Als rederij geven wij in Rotterdam geen pincodes meer uit. Het vrijstellen van containers gebeurt alleen nog veilig en betrouwbaar via de Vertrouwensketen. Het was daarom heel belangrijk dat RST als nieuwe aanloopterminal in ons vaarschema zijn terminalsysteem kon aanpassen.”