Nu de deepsea-sector succesvol is aangesloten op de Vertrouwensketen, ziet Havenbedrijf Rotterdam deelname van de shortsea-sector als logische volgende stap. Voor de havenautoriteit is een weerbaardere haven een belangrijk thema. Op meerdere manieren gaat daar veel aandacht naar uit. Programmamanager Ondermijning Coen Vlagsma: “Wij helpen klanten om weerbaarder te worden en investeren daar samen met de Port Alliance Rotterdam en het Nationaal Groeifonds / Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL) ook concreet in. De Vertrouwensketen is hier een prominent voorbeeld van.”
Onderdeel van bredere aanpak
Vlagsma vervolgt: “Wij juichen van harte toe dat de Vertrouwensketen nu werk van de shortsea maakt. Aan bedrijven leggen wij graag het belang ervan uit. Drugssmokkelaars beginnen andere routes te kiezen. Bijvoorbeeld via Afrika en Zuid-Europa. Wij signaleren de risico’s en moedigen partijen daarom aan om op een veiligere manier te gaan werken.”
Het contact dat het Havenbedrijf voor dit doel heeft met bedrijven in risicosectoren – zoals de shortsea – loopt onder meer via zogenaamde Information Sharing Centres. Het zijn kennisplatforms waar informatie-uitwisseling plaatsvindt en het delen van ervaringen gebeurt. “Bedrijven zijn elkaars concurrent, maar op gebied van veiligheid is het veel beter om samen te werken.” Samen met vertegenwoordigers van de Vertrouwensketen, Portbase, Douane en Zeehavenpolitie heeft het Havenbedrijf inmiddels drie keer met de shortsea-sector samengezeten. “Deelname aan de Vertrouwensketen is daarbij een belangrijk thema, maar er komen ook andere onderwerpen aan de orde, zoals het aanbod voor deelname aan weerbaarheidstrainingen en insider risk scans.”
Voortvarende start
Vlagsma is blij dat een aantal shortsea-partijen inmiddels heeft besloten concreet werk te maken van hun aansluiting op de Vertrouwensketen. “Acht rederijen starten nu met een pilot, één shortsea-rederij is zelfs al live. Zo’n 50% van het shortsea-volume wordt daarmee gedekt. Van hier uit kunnen wij vervolgens gaan kijken hoe ook de resterende shortsea-partijen zijn te bewegen naar een nieuwe veiligere en betrouwbaardere werkwijze.”
