Havenlogistieke sector bundelt krachten in Vertrouwensketen

Vertrouwensketen.nl – Veiliger en betrouwbaarder importcontainers vrijstellen en ophalen in de Nederlandse havens. Bedrijfsleven en overheidsinstanties zijn hiervoor samen de Vertrouwensketen gestart. De invoering gebeurt allereerst in Rotterdam. Alle logistieke schakels hebben in de Vertrouwensketen een rol: de rederij/cargadoor, de verlader, de expediteur, de vervoerder en de terminal. De werking is heel simpel, maar betekent voor elke partij een nieuwe manier van werken.

Keten met enkel geautoriseerde partijen

In de Vertrouwensketen gaat het recht om een container op te halen veilig digitaal van schakel naar schakel. De hiervoor noodzakelijke informatie-uitwisseling gebeurt in een gesloten keten, met enkel bekende partijen. Alleen een geautoriseerde wegvervoerder, spoor- of binnenvaartoperator kan de container bij een terminal voormelden en daar vervolgens ophalen. Pincodes verdwijnen uit het logistieke proces. Misbruik ervan is hierdoor niet meer mogelijk. Samen vergroten partijen zo de weerbaarheid van de havenlogistieke processen. 

De website www.vertrouwensketen.nl toont hoe de Vertrouwensketen werkt en welke specifieke acties van iedereen nodig zijn.

Uitvoering via het Port Community System

De uitvoering van de Vertrouwensketen loopt via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens. Naast het vergroten van de veiligheid en betrouwbaarheid ontstaan hierdoor ook operationele voordelen. Door het optimaliseren van de digitale samenwerking profiteren deelnemers aan de Vertrouwensketen door de gehele logistieke keten heen van slim hergebruik van data en optimaal zicht op de status en planning van importcontainers.

Gefaseerde invoer

Jaarlijks komen in de haven van Rotterdam miljoenen containers binnen. Rederijen/cargadoors hebben ervoor gekozen de Vertrouwensketen gefaseerd en gecontroleerd voor hun klanten uit te rollen. In 2023 gaat de aandacht allereerst uit naar hoog-risico containers, met name uit Latijns Amerika. De eerste 18.500 containers zijn inmiddels succesvol op de nieuwe manier vrijgesteld en opgehaald. 

Breed draagvlak

Initiatiefnemers voor de Vertrouwensketen zijn Deltalinqs, evofenedex, Fenex, GroentenFruit Huis, Portbase, Transport en Logistiek Nederland, de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors en de Vereniging van Rotterdamse Terminal Operators. Ook FERM, Havenbedrijf Rotterdam, Gemeente Rotterdam, Nederlandse Douane, Secure Logistics en Zeehavenpolitie ondersteunen het initiatief. (Vrijwel) alle deepsea-rederijen en de vier grote deepsea-terminaloperators in Rotterdam doen concreet mee.

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Interview
    2 oktober 2025

    Havenmeester René de Vries: ‘Vertrouwensketen maakt de haven weerbaarder’

    “Ondermijning is een veelkoppig monster. Eén van die koppen is er door de Vertrouwensketen nu af.” Als (Rijks-)havenmeester van Rotterdam constateert René de Vries dat dankzij de nieuwe veilige en betrouwbare manier van vrijstellen van containers pincodefraude is gestopt. “De Vertrouwensketen helpt om de haven weerbaarder te maken.” Enkele jaren terug was het aantal meldingen […]

    Artikel lezen
  • Jan Janse over het einde van pincodefraude in de Rotterdamse haven via de Vertrouwensketen
    Interview
    1 oktober 2025

    Districtschef Zeehavenpolitie Rotterdam, Jan Janse: ‘Pincodediefstal in één keer van de baan’

    Wij hebben in de haven honderden gevallen van pincodediefstal gehad, aldus de Districtschef van de Zeehavenpolitie Rotterdam, Jan Janse. “Vanaf het moment van invoering van de Vertrouwensketen voor containerlading uit Zuid-Amerika was dit van de een op de andere dag van de baan.” Janse noemt de Vertrouwensketen hét voorbeeld van publiek/private samenwerking. “Voor mij is […]

    Artikel lezen
  • Nieuws
    19 augustus 2025

    Matrans nieuwste terminal in de Vertrouwensketen

    Matrans Rotterdam Terminal in de Eemhaven is aangesloten op de Vertrouwensketen. Aanleiding is de wekelijkse aanloop van een gezamenlijke dienst van COSCO Shipping en OOCL die de Middellandse Zee verbindt met Noord-Europa. De beide deepsea-rederijen kunnen dan ook hun containers die bij Matrans binnenkomen op een veilige en betrouwbare manier voor hun klanten gaan vrijstellen […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven