Havenlogistieke sector bundelt krachten in Vertrouwensketen

Vertrouwensketen.nl – Veiliger en betrouwbaarder importcontainers vrijstellen en ophalen in de Nederlandse havens. Bedrijfsleven en overheidsinstanties zijn hiervoor samen de Vertrouwensketen gestart. De invoering gebeurt allereerst in Rotterdam. Alle logistieke schakels hebben in de Vertrouwensketen een rol: de rederij/cargadoor, de verlader, de expediteur, de vervoerder en de terminal. De werking is heel simpel, maar betekent voor elke partij een nieuwe manier van werken.

Keten met enkel geautoriseerde partijen

In de Vertrouwensketen gaat het recht om een container op te halen veilig digitaal van schakel naar schakel. De hiervoor noodzakelijke informatie-uitwisseling gebeurt in een gesloten keten, met enkel bekende partijen. Alleen een geautoriseerde wegvervoerder, spoor- of binnenvaartoperator kan de container bij een terminal voormelden en daar vervolgens ophalen. Pincodes verdwijnen uit het logistieke proces. Misbruik ervan is hierdoor niet meer mogelijk. Samen vergroten partijen zo de weerbaarheid van de havenlogistieke processen. 

De website www.vertrouwensketen.nl toont hoe de Vertrouwensketen werkt en welke specifieke acties van iedereen nodig zijn.

Uitvoering via het Port Community System

De uitvoering van de Vertrouwensketen loopt via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens. Naast het vergroten van de veiligheid en betrouwbaarheid ontstaan hierdoor ook operationele voordelen. Door het optimaliseren van de digitale samenwerking profiteren deelnemers aan de Vertrouwensketen door de gehele logistieke keten heen van slim hergebruik van data en optimaal zicht op de status en planning van importcontainers.

Gefaseerde invoer

Jaarlijks komen in de haven van Rotterdam miljoenen containers binnen. Rederijen/cargadoors hebben ervoor gekozen de Vertrouwensketen gefaseerd en gecontroleerd voor hun klanten uit te rollen. In 2023 gaat de aandacht allereerst uit naar hoog-risico containers, met name uit Latijns Amerika. De eerste 18.500 containers zijn inmiddels succesvol op de nieuwe manier vrijgesteld en opgehaald. 

Breed draagvlak

Initiatiefnemers voor de Vertrouwensketen zijn Deltalinqs, evofenedex, Fenex, GroentenFruit Huis, Portbase, Transport en Logistiek Nederland, de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors en de Vereniging van Rotterdamse Terminal Operators. Ook FERM, Havenbedrijf Rotterdam, Gemeente Rotterdam, Nederlandse Douane, Secure Logistics en Zeehavenpolitie ondersteunen het initiatief. (Vrijwel) alle deepsea-rederijen en de vier grote deepsea-terminaloperators in Rotterdam doen concreet mee.

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Interview
    4 december 2025

    De Vertrouwensketen toont de kracht van samenwerken

    Albrecht Meeusen van de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC), Peter de Graaf van Portbase en Jan Janse van de Zeehavenpolitie Rotterdam zijn het volmondig eens: de nauwe samenwerking tussen bedrijfsleven en overheden is de sleutel voor het succesvol aansluiten van de deepsea-sector op de Vertrouwensketen geweest. Alle drie zien het als de basis voor meer. […]

    Artikel lezen
  • Interview

    Havenbedrijf Rotterdam juicht aandacht voor shortsea toe

    Nu de deepsea-sector succesvol is aangesloten op de Vertrouwensketen, ziet Havenbedrijf Rotterdam deelname van de shortsea-sector als logische volgende stap. Voor de havenautoriteit is een weerbaardere haven een belangrijk thema. Op meerdere manieren gaat daar veel aandacht naar uit. Programmamanager Ondermijning Coen Vlagsma: “Wij helpen klanten om weerbaarder te worden en investeren daar samen met […]

    Artikel lezen
  • Nieuws

    Eerste shortsea-rederij aangesloten op Vertrouwensketen

    CMA CGM Short Sea Lines (SSL) Intra North Europe is de eerste shortsea-rederij die in Rotterdam overstapt op de Vertrouwensketen. Het aan klanten vrijstellen van shortsea-containers gebeurt binnenkort alleen nog veilig en betrouwbaar, zonder pincode. SSL werkt als onderdeel van CMA CGM via hetzelfde computersysteem als de deepsea-rederij. De shortsea-rederij kan hierdoor snel de benodigde […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven