MSC: ‘de Vertrouwensketen is de nieuwe veilige standaard’

Rederij MSC maakt als marktleider voortvarend werk van de invoering van de Vertrouwensketen in Rotterdam. “Veiligheid is een aspect waarop niemand in de logistieke keten moet willen concurreren of concessies aan willen doen. De Vertrouwensketen biedt een oplossing die voor alle partijen hetzelfde werkt en voor iedereen duidelijk is. Pincodes worden verleden tijd.”

“Veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Door de hele keten moet in vertrouwen met elkaar kunnen worden samengewerkt. Van het beginpunt tot en met een chauffeur die de container aflevert bij een magazijn. Bij MSC zijn wij volop bezig onze klanten aan te sluiten op de Vertrouwensketen. Door de achterliggende redenen uit te leggen, begrijpt men in de regel heel goed dat een andere, veilige manier van werken nodig is.”

‘De Vertrouwensketen maakt in alle schakels veilig werken mogelijk’

“Als werkgever zien wij het als plicht om voor onze medewerkers een veilige werkomgeving te creëren. Tijden terug zijn wij intern daarom al begonnen met gevoelige informatie zoals de pincode af te schermen. Onze mensen hebben daar gewoon geen toegang toe. De Vertrouwensketen is hier een vervolg op en maakt ook in alle volgende schakels veilig werken mogelijk.”

“De Vertrouwensketen werkt via het Port Community System van Portbase. Dat zorgt voor efficiency, overzicht en snelheid. Het is één platform voor de gehele havenlogistieke gemeenschap. Partijen die meerdere rederijen gebruiken, hoeven niet dan weer bij de een en dan weer bij de ander in te loggen. Uiteraard vraagt de nieuwe werkwijze bij onze klanten en hun achterliggende ketens aanpassing. Processen veranderen. Onze ervaring tot nu toe is dat na enige gewenning het gebruik van de Vertrouwensketen onze klanten soepel afgaat.”

‘Samen maken wij de havenlogistieke ketens voor iedereen veilig’

“De Vertrouwensketen is de nieuwe veilige standaard. Er is no way back. Sinds 31 maart 2024 lopen alle in Rotterdam binnenkomende containers op de lijndiensten vanuit Latijns-Amerika via de Vertrouwensketen. De aandacht richt zich nu op containerlading uit Noord- Amerika. Als een klant in één keer voor alle vaargebieden wil overstappen op de Vertrouwensketen kan dat bij ons ook. Het is aan bedrijven zelf om te bepalen wat het handigst is. Mijn oproep is: Sluit aan! Via de Vertrouwensketen maken wij de havenlogistieke ketens samen voor iedereen veilig.”

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Interview
    1 september 2024

    Interview Havenbedrijf Rotterdam: ‘De kracht van community-management’

    Havenbedrijf Rotterdam is mede grondlegger van de Vertrouwensketen. “De haven maken wij daarmee veiliger en zodoende aantrekkelijker,” aldus Matthijs van Doorn. De directeur Commercie ziet dat de samenwerking van partijen in de logistieke keten daadwerkelijk tot resultaten leidt. “Op veiligheid moet je niet willen concurreren.” In de Vertrouwensketen werken publieke en private partijen nauw samen […]

    Artikel lezen
  • Interview
    30 augustus 2024

    Interview: COSCO Shipping wil actief bijdragen aan veilige haven

    Als Rotterdamse agent van de grote Chinese rederij handelt COSCO Shipping Netherlands gemiddeld elke week veertien deepsea-schepen en feeders af. Voor het vrijgeven van de binnenkomende importcontainers stapt het bedrijf vaargebied na vaargebied over op de Vertrouwensketen. “Klanten begrijpen dat de Vertrouwensketen bijdraagt aan het oplossen van een collectief probleem.” Het belang van de nieuwe […]

    Artikel lezen
  • Interview

    Drie vragen aan Hutchison Ports Delta II: ‘Wij willen alleen de juiste partijen op onze terminal’

    Een apart onderdeel van de Vertrouwensketen is de controle bij containerterminals aan de poort op de uitvoerend vervoerder. Dit gebeurt aan de hand van door Secure Logistics uitgegeven EAN-nummers. Het EAN-nummer op de CargoCard van de bezoekende chauffeur moet overeenkomen met het EAN-nummer in de voormelding van de vervoerder. Alleen dan kan de chauffeur verder. […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven