Persbericht: Ook containers uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan per 1 oktober veilig ophalen zonder pincode

Rotterdam zet volgende stap in Vertrouwensketen

Rotterdam, 24 juni 2024 – Vanaf 1 oktober 2024 is containerlading uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan in de haven van Rotterdam alleen nog op te halen via de Vertrouwensketen. De grote rederijen
verstrekken vanaf die datum géén pincodes meer. Het vrijgeven van containers uit deze vaargebieden gebeurt dan altijd veilig en betrouwbaar op de nieuwe manier. Enkel via de Vertrouwensketen geautoriseerde wegvervoerders, spoor- en binnenvaartoperators kunnen bij de terminals terecht.

De invoering voor de regio’s Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan is de derde fase in de uitrol
van de Vertrouwensketen in Rotterdam. Sinds 1 april is de nieuwe aanpak al praktijk voor
containerlading uit Latijns-Amerika. Noord-Amerika volgt per 1 juli. Het aansluiten van bedrijven
met lading uit dit vaargebied verloopt voorspoedig. Uiteindelijk gaat de Vertrouwensketen gelden
voor het vrijgeven van containers uit álle vaargebieden.

Deelnemende rederijen

Alle grote deepsea-rederijen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, COSCO Shipping,
Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE,
OOCL, Yang Ming en ZIM. De haven van Rotterdam beschikt hierdoor over één uniforme
werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van
importcontainers.

Sinds de start zijn inmiddels bijna 275.000 containers via de Vertrouwensketen afgehandeld. Zo’n
950 verladers / expediteurs en 800 vervoerders hebben al de overstap gemaakt naar de
nieuwe veilige manier van werken.

Actief aansluiten

Het initiatief voor het aansluiten op de Vertrouwensketen ligt bij de rederijen. Zij benaderen elk
apart hun klanten. Verladers en expediteurs die niet willen wachten, kunnen ook zelf hun rederij
benaderen. Zo is men direct verzekerd van een veilige en betrouwbare werkwijze.

Vertrouwensketen

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als
doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het
veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens.
Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke
platform voor de Nederlandse havens. In een gesloten logistieke keten met enkel bekende,
geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal
ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan
zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik
gevoelige pincodes stopt.

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Nieuws
    15 december 2025

    Nieuwsbrief: Shortsea aan vooravond overstap naar Vertrouwensketen

    Na de succesvolle invoering van de Vertrouwensketen voor de deepsea-sector, is nu in de Rotterdamse haven de shortsea aan de beurt. Eind november is hiervoor de kick-off gegeven. Acht shortsea-rederijen starten in januari 2026 met een pilot voor het zonder pincode of boekingsreferentie veilig en betrouwbaar vrijstellen van binnenkomende containers. 

    Artikel lezen
  • Interview
    4 december 2025

    De Vertrouwensketen toont de kracht van samenwerken

    Albrecht Meeusen van de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC), Peter de Graaf van Portbase en Jan Janse van de Zeehavenpolitie Rotterdam zijn het volmondig eens: de nauwe samenwerking tussen bedrijfsleven en overheden is de sleutel voor het succesvol aansluiten van de deepsea-sector op de Vertrouwensketen geweest. Alle drie zien het als de basis voor meer. […]

    Artikel lezen
  • Interview

    Havenbedrijf Rotterdam juicht aandacht voor shortsea toe

    Nu de deepsea-sector succesvol is aangesloten op de Vertrouwensketen, ziet Havenbedrijf Rotterdam deelname van de shortsea-sector als logische volgende stap. Voor de havenautoriteit is een weerbaardere haven een belangrijk thema. Op meerdere manieren gaat daar veel aandacht naar uit. Programmamanager Ondermijning Coen Vlagsma: “Wij helpen klanten om weerbaarder te worden en investeren daar samen met […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven