Persbericht: Deepsea-rederijen van start met aansluiten Verre Oosten en Oceanië op de Vertrouwensketen

Rotterdam, 24 oktober 2024 – Bedrijven met importcontainers uit het Verre Oosten en Oceanië zijn als volgende aan de beurt om in de Rotterdamse haven mee te doen in de Vertrouwensketen. De rederijen en hun cargadoors zijn inmiddels gestart met hen aan te sluiten. Vanaf 3 februari 2025 gebeurt het vrijstellen van containers uit beide vaargebieden alleen nog op de nieuwe veilige en betrouwbare manier. Het gebruik van fraudegevoelige pincodes stopt.

Het Verre Oosten en Oceanië zijn de laatste twee intercontinentale vaargebieden waarvoor de deepsea-rederijen/-cargadoors overstappen op de Vertrouwensketen. Het aansluiten van bedrijven met importcontainers uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan is per 1 oktober succesvol afgerond. Eerder gebeurde dit al voor importlading uit Latijns-Amerika en Noord-Amerika. Na 3 februari 2025 willen de rederijen/cargadoors ook nog hun intra-Europese en feederlading via de Vertrouwensketen gaan leiden.

Deelnemende rederijen

Sinds de start van de Vertrouwensketen zijn in de haven van Rotterdam al meer dan 630.000 importcontainers op de nieuwe veilige en betrouwbare manier afgehandeld. Zo’n 1475 verladers / expediteurs en 960 vervoerders hebben inmiddels de overstap gemaakt.

Alle grote deepsea-rederijen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. De haven van Rotterdam beschikt hierdoor over één uniforme werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.

Actief aansluiten

Het initiatief voor het aansluiten van bedrijven op de Vertrouwensketen ligt bij de rederijen en hun cargadoors. Zij benaderen elk apart hun klanten met de mededeling dat het vrijstellen van containers via pincodes stopt en de vraag om op de kortst mogelijke termijn over te stappen. Bedrijven die niet op deze vraag willen wachten, kunnen ook zelf hun rederij benaderen. Zo is men direct verzekerd van een veilige en betrouwbare werkwijze.

Vertrouwensketen

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens. In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerders kunnen hun komst bij de deepsea-terminal voormelden en daar vervolgens terecht.

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Nieuws
    27 september 2024

    Start controle op uitvoerend vervoerder bij RWG

    Automatische controle aan de terminalpoort op de uitvoerend vervoerder. Met deze nieuwe werkwijze is altijd zeker dat de juiste chauffeur toegang tot de terminal krijgt. Rotterdam World Gateway (RWG) is als vierde containerterminal in Rotterdam gestart met de uitrol van dit sluitstuk van de Vertrouwensketen. Vanaf 1 oktober 2024 zal RWG bij de poort automatisch […]

    Artikel lezen
  • Nieuws
    19 september 2024

    TLN Toolbox: ‘Weerbaar bedrijf tegen smokkel en ladingdiefstal’

    De transport- en logistieke sector is regelmatig doelwit van criminelen. Om bedrijven te helpen om zichzelf beter te beschermen en weerbaar te maken, heeft Transport en Logistiek Nederland een krachtig instrument ontwikkeld: de toolbox ‘Weerbaar bedrijf tegen smokkel en ladingdiefstal’. De toolbox werd gepresenteerd tijdens de netwerkbijeenkomst TLN Mainports op de ss Rotterdam. Lees het […]

    Artikel lezen
  • Nieuws
    18 september 2024

    Nieuwsbrief: Deadline 1 oktober nadert snel

    De uitrol van de Vertrouwensketen gaat de volgende fase in. Per 1 oktober 2024 is containerlading uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan in de haven van Rotterdam alleen nog op te halen via de Vertrouwensketen. De grote rederijen verstrekken vanaf die datum géén pincodes meer. Het vrijgeven van containers uit deze vaargebieden gebeurt dan altijd […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven