Persbericht: Deepsea-rederijen van start met aansluiten Verre Oosten en Oceanië op de Vertrouwensketen

Rotterdam, 24 oktober 2024 – Bedrijven met importcontainers uit het Verre Oosten en Oceanië zijn als volgende aan de beurt om in de Rotterdamse haven mee te doen in de Vertrouwensketen. De rederijen en hun cargadoors zijn inmiddels gestart met hen aan te sluiten. Vanaf 3 februari 2025 gebeurt het vrijstellen van containers uit beide vaargebieden alleen nog op de nieuwe veilige en betrouwbare manier. Het gebruik van fraudegevoelige pincodes stopt.

Het Verre Oosten en Oceanië zijn de laatste twee intercontinentale vaargebieden waarvoor de deepsea-rederijen/-cargadoors overstappen op de Vertrouwensketen. Het aansluiten van bedrijven met importcontainers uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan is per 1 oktober succesvol afgerond. Eerder gebeurde dit al voor importlading uit Latijns-Amerika en Noord-Amerika. Na 3 februari 2025 willen de rederijen/cargadoors ook nog hun intra-Europese en feederlading via de Vertrouwensketen gaan leiden.

Deelnemende rederijen

Sinds de start van de Vertrouwensketen zijn in de haven van Rotterdam al meer dan 630.000 importcontainers op de nieuwe veilige en betrouwbare manier afgehandeld. Zo’n 1475 verladers / expediteurs en 960 vervoerders hebben inmiddels de overstap gemaakt.

Alle grote deepsea-rederijen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. De haven van Rotterdam beschikt hierdoor over één uniforme werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.

Actief aansluiten

Het initiatief voor het aansluiten van bedrijven op de Vertrouwensketen ligt bij de rederijen en hun cargadoors. Zij benaderen elk apart hun klanten met de mededeling dat het vrijstellen van containers via pincodes stopt en de vraag om op de kortst mogelijke termijn over te stappen. Bedrijven die niet op deze vraag willen wachten, kunnen ook zelf hun rederij benaderen. Zo is men direct verzekerd van een veilige en betrouwbare werkwijze.

Vertrouwensketen

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens. In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerders kunnen hun komst bij de deepsea-terminal voormelden en daar vervolgens terecht.

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Nieuws
    22 maart 2025

    Nieuwsbrief: Einde aan pincodes voor álle intercontinentale importcontainers

    21 maart 2025 Een grote mijlpaal voor het veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers in Rotterdam. Ook het Verre Oosten en Oceanië zijn recent aangesloten op de Vertrouwensketen. De nieuwe werkwijze geldt nu voor álle intercontinentale containerlading die in de Rotterdamse haven binnenkomt. Deepsea-rederijen en hun cargadoors verstrekken géén fraudegevoelige pincodes meer. Ophalen […]

    Artikel lezen
  • Nieuws
    14 maart 2025

    1ste deepsea-dienst bij RST via de Vertrouwensketen

    Een nieuwe gezamenlijke deepsea-dienst van ONE, Yang Ming en Evergreen die de Middellandse Zee verbindt met Noordwest-Europa, loopt sinds kort wekelijks Rotterdam Shortsea Terminals (RST) aan. Het is een eerste deepsea-dienst voor deze terminal in de Eemhaven, dicht bij de stad. Voor de hier aan land komende deepsea-containers is RST aangesloten op de Vertrouwensketen. Chief […]

    Artikel lezen
  • Nieuws
    13 maart 2025

    Hapag-Lloyd stapt voor de klant over op de Vertrouwensketen

    Hapag-Lloyd was er in Rotterdam vroeg bij om via een ‘eigen’ oplossing het misbruik van pincodes bij het ophalen van containers tegen te gaan. Nu maakt de rederij alsnog de overstap naar de Vertrouwensketen. Dit doet het via het tot nu toe door hen gebruikte Secure Container Release. De overgang naar de Vertrouwensketen is inmiddels […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven