Havenbedrijf Rotterdam is mede grondlegger van de Vertrouwensketen. “De haven maken wij daarmee veiliger en zodoende aantrekkelijker,” aldus Matthijs van Doorn. De directeur Commercie ziet dat de samenwerking van partijen in de logistieke keten daadwerkelijk tot resultaten leidt. “Op veiligheid moet je niet willen concurreren.”
In de Vertrouwensketen werken publieke en private partijen nauw samen aan een weerbaardere havenlogistiek. Havenbedrijf Rotterdam is een van de deelnemers en samen met onder meer de Uitvoeringsagenda Haven tevens een belangrijke financier voor de opzet van het brede veranderprogramma. Meest in het oog springend onderdeel van de Vertrouwensketen is het door rederijen veiliger en betrouwbaarder vrijstellen van deepsea importcontainers. Het gebruik van fraudegevoelige pincodes stopt. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan bij de terminal een container ophalen. Het aansluiten van partijen op deze nieuwe digitale werkwijze vordert gestaag. Van Doorn heeft recent meerdere enthousiaste rederijen gesproken. “Zij realiseren zich heel goed dat als men ieder voor zich in actie had moeten komen, bij elke rederij additionele inzet nodig was geweest. Los nog van het grote voordeel van een uniform veilig havenproces, heeft de regierol van de Vertrouwensketen zo veel meerwaarde. De kracht is dat alles gebeurt vanuit één hand. Zonder dergelijk community-management was wat nu wordt gerealiseerd niet mogelijk.”
Ieders commitment nodig
De directeur Commercie benadrukt de bredere werking van de Vertrouwensketen. “Het gaat om de gehele havenlogistiek. Publiek en privaat is van iedereen commitment nodig. Niet alleen van de rederijen, maar ook van de verladers, expediteurs, achterlandvervoerders en terminals.” Via de deelname van hun brancheorganisaties is dit geborgd. Ook voor de andere onderdelen van het veranderprogramma, zoals de controle aan de terminalpoort op de uitvoerend vervoerder. Van Doorn verwacht dat uitbreiding van de Vertrouwensketen naar andere segmenten van de containersector dan de deepsea een kwestie van tijd is. De zorg om de veiligheid van mensen en processen geldt voor feedermaatschappijen, shortsea-rederijen, ferry-operators, depots en inlandterminals net zo goed.
Begin van systeemverandering
Voor nu is verdere aansluiting van deepsea-partijen de eerste prioriteit. Voor containerlading uit Latijns- en Noord-Amerika is de Vertrouwensketen inmiddels een feit. De uitrol naar andere vaargebieden is voor de komende tijd nog een forse opgave. Eerstvolgende stap is het per uiterlijk 1 oktober 2024 aansluiten van bedrijven met importcontainers uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan. Voor hun deelname in de Vertrouwensketen melden bedrijven zich aan voor één van de voor dit doel beschikbare services in het Port Community System van Portbase. Meer dan 1200 bedrijven hebben dit in de eerste helft van 2024 gedaan. Een voorzichtige schatting is dat daar nog zo’n 3500 deelnemers bij komen. Van Doorn: “Ik begrijp de druk die dat geeft op de Portbase-organisatie en het logistieke bedrijfsleven. Tegelijkertijd ben ik heel blij waar wij nu al met de Vertrouwensketen staan. De planning was ambitieus, maar wat is bereikt wordt in de markt gezien en doorverteld. Het belangrijkste is dat wij met elkaar de logistieke keten daadwerkelijk veiliger maken. Via de Vertrouwensketen is echt een systeemverandering in gang gezet. Door hier in te investeren, hebben wij als Havenbedrijf Rotterdam nadrukkelijk onze rol als incubator ingevuld. Daar profiteren zowel de haven in het algemeen als ook alle bedrijven van.”
Next level
“Ik hoop dat we straks in de situatie komen dat andere Europese havens ons gaan vragen om ook de Vertrouwensketen te mogen implementeren,” zo veroorlooft Van Doorn zich een afsluitend vergezicht. “Het betekent dat we echt vooroplopen met het veiliger maken van de logistieke keten. Dat zou de next level zijn, maar eerst nu het traject in Rotterdam afmaken. Dat is prioriteit 1.”