Hapag-Lloyd stapt voor de klant over op de Vertrouwensketen

Hapag-Lloyd was er in Rotterdam vroeg bij om via een ‘eigen’ oplossing het misbruik van pincodes bij het ophalen van containers tegen te gaan. Nu maakt de rederij alsnog de overstap naar de Vertrouwensketen. Dit doet het via het tot nu toe door hen gebruikte Secure Container Release.

De overgang naar de Vertrouwensketen is inmiddels in volle gang. Door de deelname van Hapag-Lloyd ontstaat in de Rotterdamse haven één uniforme, veilige en betrouwbare werkwijze. Alle deepsea-rederijen stellen op een zelfde manier zonder pincode de importcontainers vrij. Tom Demolder, Managing Director van Hapag-Lloyd Benelux: “De gehele havengemeenschap in Rotterdam gebruikt Portbase. Klanten vertelden ons het niet handig te vinden dat wij op een andere manier werken. Met het oog op klanttevredenheid en efficiency hebben wij daarom besloten alsnog op de Vertrouwensketen aan te sluiten. Op die manier kunnen wij onze klanten op een blijvend veilige manier een nog betere service bieden. Secure Container Release gebruiken wij hierbij als technisch tussenplatform.” 

Vroeg in actie

Aanleiding voor Hapag-Lloyd om al in 2022 in Rotterdam concreet werk te maken van het uitbannen van pincodes was een oproep van de Zeehavenpolitie. Demolder: “Wij wisten destijds dat de ontwikkeling van de Vertrouwensketen bezig was, maar wilden daar vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid en goed werkgeverschap niet op wachten. Via Secure Container Release was een kant-en-klare oplossing voor de pincodeproblematiek beschikbaar. Het gebruik ervan heeft voor ons snel positief resultaat gehad.”

Begeleiding bij overstappen

Voor de overstap nu naar de Vertrouwensketen moeten klanten van Hapag-Lloyd eenmalig een handeling uitvoeren in Secure Container Release. Nadat men dit heeft gedaan, loopt het vrijstellen van containers voor de betreffende klant geheel via de Vertrouwensketen. “Uiteraard ondersteunen wij onze klanten bij het omzetten en aansluiten. Iedereen krijgt een brief met uitleg en ook op onze website zijn instructies te vinden,” aldus Demolder.

Hapag-Lloyd is het overzetten van klanten naar de Vertrouwensketen begonnen met hoog-risico containers uit Latijns-Amerika. Vervoert de klant via Hapag-Lloyd ook lading uit andere vaargebieden, dan gaat dit direct mee over. Na Latijns-Amerika volgen successievelijk alle andere klanten. Te beginnen met die in Nederland en vervolgens partijen die klant zijn bij de buitenlandse kantoren. Demolder benadrukt dat bedrijven niet perse hoeven te wachten totdat zij van Hapag-Lloyd een brief ontvangen. “Elke klant die eerder wil overstappen naar de Vertrouwensketen, kan contact met ons opnemen.”

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Interview
    4 december 2025

    De Vertrouwensketen toont de kracht van samenwerken

    Albrecht Meeusen van de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC), Peter de Graaf van Portbase en Jan Janse van de Zeehavenpolitie Rotterdam zijn het volmondig eens: de nauwe samenwerking tussen bedrijfsleven en overheden is de sleutel voor het succesvol aansluiten van de deepsea-sector op de Vertrouwensketen geweest. Alle drie zien het als de basis voor meer. […]

    Artikel lezen
  • Interview

    Havenbedrijf Rotterdam juicht aandacht voor shortsea toe

    Nu de deepsea-sector succesvol is aangesloten op de Vertrouwensketen, ziet Havenbedrijf Rotterdam deelname van de shortsea-sector als logische volgende stap. Voor de havenautoriteit is een weerbaardere haven een belangrijk thema. Op meerdere manieren gaat daar veel aandacht naar uit. Programmamanager Ondermijning Coen Vlagsma: “Wij helpen klanten om weerbaarder te worden en investeren daar samen met […]

    Artikel lezen
  • Nieuws

    Eerste shortsea-rederij aangesloten op Vertrouwensketen

    CMA CGM Short Sea Lines (SSL) Intra North Europe is de eerste shortsea-rederij die in Rotterdam overstapt op de Vertrouwensketen. Het aan klanten vrijstellen van shortsea-containers gebeurt binnenkort alleen nog veilig en betrouwbaar, zonder pincode. SSL werkt als onderdeel van CMA CGM via hetzelfde computersysteem als de deepsea-rederij. De shortsea-rederij kan hierdoor snel de benodigde […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven