Persbericht: Alle deepsea-terminals op de Maasvlakte controleren vanaf nu op de uitvoerend vervoerder

Rotterdam, 2 juni 2025 – Een automatische check aan de poort zorgt ervoor dat altijd de juiste chauffeur toegang tot de terminal krijgt. Deze zogenaamde controle op de uitvoerend vervoerder werkt nu bij alle deepsea-terminals op de Maasvlakte in Rotterdam. Mogelijke misstanden bij het afhalen van containers worden zo verder teruggedrongen.

De deepsea-terminals op de Maasvlakte hebben de controle op de uitvoerend vervoerder ieder op een eigen moment ingevoerd. Achtereenvolgens zijn de ECT Delta terminal, ECT Euromax terminal (beide onderdeel van Hutchison Ports ECT Rotterdam), Hutchison Ports Delta II, RWG en meest recent APM Terminals Maasvlakte II ingestapt. De deelnemende terminals zien de controle aan de terminalpoort als een vanzelfsprekend sluitstuk van de in Rotterdam ingevoerde Vertrouwensketen. Sinds begin 2025 verstrekken deepsea-rederijen voor het ophalen van containers geen fraudegevoelige pincodes meer. In de Vertrouwensketen gaat het ophaalrecht veilig digitaal van schakel naar schakel. Op het moment dat een chauffeur zich meldt aan de terminalpoort vormt de controle op de uitvoerend vervoerder een laatste beveiligingsslag.

Eenvoudige werking

De controle aan de poort op de uitvoerend vervoerder gebeurt door het unieke EAN-nummer op de CargoCard van de bezoekende chauffeur te vergelijken met het EAN-nummer zoals opgegeven in de voormelding van de vervoerder via het Port Community System van Portbase. Alleen als beide nummers overeenkomen, kan de chauffeur verder. De uitgifte van EAN-nummers gebeurt door Secure Logistics.

Vertrouwensketen

Via de Vertrouwensketen zetten bedrijfsleven en overheidsinstanties zich samen in voor het digitaal weerbaarder maken van de havenlogistiek. Met elkaar vertegenwoordigen de initiatiefnemers alle schakels in de logistieke keten: van de rederij/cargadoor, verlader en expediteur tot en met de logistieke dienstverlener, vervoerder (truck, trein, binnenvaart) en terminal. Ook Havenbedrijf Rotterdam, Gemeente Rotterdam, Nederlandse Douane, Zeehavenpolitie en enkele semipublieke organisaties steunen de Vertrouwensketen.

Meer nieuws over
de Vertrouwensketen

  • Nieuws
    15 december 2025

    Nieuwsbrief: Shortsea aan vooravond overstap naar Vertrouwensketen

    Na de succesvolle invoering van de Vertrouwensketen voor de deepsea-sector, is nu in de Rotterdamse haven de shortsea aan de beurt. Eind november is hiervoor de kick-off gegeven. Acht shortsea-rederijen starten in januari 2026 met een pilot voor het zonder pincode of boekingsreferentie veilig en betrouwbaar vrijstellen van binnenkomende containers. 

    Artikel lezen
  • Interview
    4 december 2025

    De Vertrouwensketen toont de kracht van samenwerken

    Albrecht Meeusen van de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC), Peter de Graaf van Portbase en Jan Janse van de Zeehavenpolitie Rotterdam zijn het volmondig eens: de nauwe samenwerking tussen bedrijfsleven en overheden is de sleutel voor het succesvol aansluiten van de deepsea-sector op de Vertrouwensketen geweest. Alle drie zien het als de basis voor meer. […]

    Artikel lezen
  • Interview

    Havenbedrijf Rotterdam juicht aandacht voor shortsea toe

    Nu de deepsea-sector succesvol is aangesloten op de Vertrouwensketen, ziet Havenbedrijf Rotterdam deelname van de shortsea-sector als logische volgende stap. Voor de havenautoriteit is een weerbaardere haven een belangrijk thema. Op meerdere manieren gaat daar veel aandacht naar uit. Programmamanager Ondermijning Coen Vlagsma: “Wij helpen klanten om weerbaarder te worden en investeren daar samen met […]

    Artikel lezen
Scroll naar boven