Vertrouwensketen.nl – Rederijen/cargadoors stellen álle importcontainers die in de Rotterdamse haven binnenkomen vanuit Latijns Amerika per 31 maart 2024 veilig en betrouwbaar zonder pincode vrij via de Vertrouwensketen. Wie in de logistieke keten hiervoor niet tijdig klaar is, kan zijn container niet op de terminal (laten) ophalen.
De deelnemende rederijen/cargadoors zijn in het najaar van 2023 voortvarend gestart met het aansluiten van hun klanten en de achterliggende ketens op de Vertrouwensketen. Te beginnen voor lading uit Latijns Amerika. Om sommige partijen in de logistieke keten wat meer voorbereidingstijd te geven – met name voor systeemaanpassingen – is de deadline voor deelname nu op 31 maart 2024 gesteld. Mochten partijen met lading uit Latijns Amerika desondanks niet tijdig klaar zijn met het aanpassen van hun systemen, dan is het mogelijk gebruik te maken van een webservice.
Deze transitieperiode betekent geen uitstel. Klanten worden tot de deadline van 31 maart 2024 doorlopend aangesloten. Vanaf die datum wordt echt álle lading uit Latijns Amerika alleen nog veilig en betrouwbaar vrijgesteld via de Vertrouwensketen. Ongeacht of het merchant haulage of carrier haulage betreft en of de containers op de Rotterdamse deepsea-terminals over de weg, via de binnenvaart of per spoor worden opgehaald. In overleg tussen rederij/cargadoor en klant is ook lading uit andere vaargebieden al via de Vertrouwensketen af te handelen. Nadat per 31 maart 2024 alle klanten met lading uit Latijns Amerika op de Vertrouwensketen zijn aangesloten, concentreren de rederijen/cargadoors zich in de volgende fase op de deelname van hun top 100 klanten.
Elke rederij/cargadoor benadert zijn klanten individueel voor deelname aan de Vertrouwensketen. De Vertrouwensketen werkt heel simpel, maar vraagt van iedere schakel actie. Nog niet benaderd door de rederij/cargadoor? Wacht niet af, voorbereiden kan nu al! Alle benodigde informatie is te lezen op www.vertrouwensketen.nl.
Vertrouwensketen
De Vertrouwensketen is een gezamenlijk initiatief van bedrijfsleven en overheidsinstanties voor het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van containers in de Nederlandse havens. Dit gebeurt allereerst in Rotterdam. Vanaf de rederij/cargadoor via de verlader/expediteur en de vervoerder vormt zich in de Vertrouwensketen een gesloten keten met enkel bekende aangewezen partijen. Het gebruik van pincodes stopt. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst voormelden bij de terminal en de container daar ophalen. De Vertrouwensketen werkt grotendeels via de services van Portbase, het Port Community System van de Nederlandse havens.
Deelnemende rederijen/cargadoors
CMA CGM, COSCO Shipping, Maersk, MSC, ONE, OOCL en ZIM zijn de rederijen/cargadoors die vanuit Latijns Amerika op Rotterdam varen. Ook HMM, Yang Ming en (binnenkort) Evergreen zijn al live met de Vertrouwensketen. Op die manier kunnen bedrijven die van meerdere rederijen gebruikmaken desgewenst al voor 31 maart 2024 in één keer voor hun lading uit alle vaargebieden overstappen op de Vertrouwensketen.